Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 14 september 2008

Hållbar utveckling: Hur är det med medvetenheten hos pärlare?

Miljö är en återkommande fråga, inte bara för mig personligen utan även allmänt. Men hur är det med miljötänkandet inom pärlvärlden? Vi använder alla möjliga sorters material, där en del kommer från industrier kända för sina stora negativa miljöeffekter och i vissa fall även för dåliga sociala villkor för arbetarna. Information om pärltillverkningens effekter är dock låg och de flesta pärlare har få eller inga kunskaper om dem. Därför skapar jag denna nya kategori kallad Hållbar utveckling.

Min tanke är att förhoppningsvis öppna upp för en diskussion jag saknar idag och förmedla fakta kring pärl- och smyckestillverkning. Det handlar inte om att säga att ditten och datten är miljöfarligt eller tillverkas under dåliga arbetsförhållande och du borde skämmas som använder det. Det handlar om att få upp miljö- och rättvisefrågan på dagordningen och att visa att det finns alternativ. Det finns exempelvis flera pärltillverkare som är fair trade-certifierade, men hur många pärlare i Sverige känner till det? Bomullssnöre, som ofta används för enklare smycken, är miljövidrigt, men det finns ekologiska smyckessnören. Utbudet kommer dock inte att breddas om inte vi som pärlare och kunder visar att vi bryr oss om vilka effekter vår konsumtion har och att vi är beredda att kanske betala lite extra för att få hållbara alternativ. Så länge butikerna befarar att eko- eller rättvisevarorna kommer att bli hyllvärmare så kommer de inte att investera i det. Och omvänt, om ingen protesterar kommer de inte att ta bort de dåliga alternativen (abalone/paua är ett exempel på en rovfiskad akut hotad djurart som pärlare gärna använder).

Men pärlkonsumtionen är bara halva vägen: att göra pärlandet hållbart handlar även om andra aspekter som att inte slösa i onödan eller satsa på smyckesdelar av låg kvalitet som inte håller att användas en längre tid. Det handlar också om att återanvända och återvinna -- något som kan vara både kul och inspirerande. Det passar också som handen i handsken att det just nu är "trendigt" att blanda in använda eller oanväna vintagedelar i smyckena. Även teknikerna vi använder tål att funderas på: kemikalier för patinering och gas för lödning är två exempel.

För alla som säljer smycken finns ytterligare ett steg: slutkonsumtionen. Hur kan säljaren förmedla mervärdena i pärlor från rättvis handel-projekt eller ekologiska fibrer? Hur kan kundmönstren förändras så att smycken inte behandlas som slit- och slängvaror? Kan ett multifunktionellt eller varierbart smycke förlänga sin livstid jämfört med ett utpräglat modesmycke?

Frågorna är många och jag har absolut inte alla svar. Men jag vill lära mig mer och jag vill vara miljömedveten -- och hoppas att även andra vill det. Att köpa rättviseprodukter och ekologiskt kommer inte att rädda världen, men även små bidrag är ett steg i rätt riktning och som klyschan säger: tillsammans kan vi göra det. Om du köper en ny dator eller mobil vart tredje år så kommer kanske det att radera ut de miljövinster du gör under en livstids pärlande. Men det är för den sakens skull inte oviktigt! Du behöver inte försaka dina pärlor, bara göra nya bekantskaper. Och det är väl alltid roligt?

2 kommentarer:

  1. Tack för detta inlägg. Jag har själv funderat en del över frågrna du tar upp, men har inte mycket kunskap. Jag kommer definitivt hålla koll ifall det dyker upp fler inlägg på detta tema, då jag ju helst vill ägna mig åt en schysst pärlhobby. /Josse

    SvaraRadera
  2. Tack för dina kommentarer och jag är glad att höra att det finns fler än jag som vill veta mer om vad våra pärlor egentligen har i bagaget. Det som ligger närmast på lut just nu är att skriva om rättvis handel-pärlor, som jag inte tror många känner till. Hållbar utveckling handlar ju om social hållbarhet likväl som ekologisk och i rättvis handel ingår oftast miljökrav.

    Paua/abalone och korall är de material jag också håller på att leta upp miljöfakta kring, men jag vågar inte lova en tidpunkt för när jag har tillräckligt för att skriva ett inlägg om det. Korall är en typisk produkt där det finns väldigt olika syn på om det är rätt eller fel att använda så det ska bli intressant att se vad jag kan hitta om det.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails